گران ترین معادن ایران

گران‌ترین معادن ایران

ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه و دنیا در زمینه دارا بودن ذخایر طبیعی و مواد معدنی است که سنگ‌های با ارزشی از دل معادن آن استخراج می‌شود. در معادن ایران نزدیک به 68 نوع ماده معدنی مختلف وجود دارد که بخش زیادی از آن‌ها به دلیل نبود امکانات کافی، دست نخورده باقی مانده‌اند. میزان ذخایر معادن ایران حدود 57 میلیارد تن تخمین زده شده است که تامین تجهیزات مناسب برای استخراج از معادن، می‌تواند درآمد زیادی برای کشور به همراه داشته باشد. در ادامه با گرانترین معادن ایران همراه ماگماماینر باشید.

حمل و نقل در گرانترین معادن ایران

خوشبختانه در طی چند سال گذشته، صنعت معدن با رشد بسیار خوبی روبه‌رو شده است و انتظار می‌رود این روند رو به رشد تا سال 1404 و پس از آن هم ادامه داشته باشد. عمده تمرکز صنعت معدن تخمین محل احتمالی مواد معدنی، بررسی شرایط و سپس استخراج آن‌ها است. پیش از اینکه استخراج مواد معدنی آغاز شود، ابتد مهندسین معدن و متخصصین این زمینه با توجه به داده‌های دریافتی از سمت ماهواره‌ها، میزان هزینه برای استخراج و سود نهایی پروژه را تعیین می‌کنند. چنانچه استخراج یک معدن مقرون به صرفه بود، با انتقال امکانات به محل مورد نظر مراحل بهره برداری انجام می‌گیرد و در نهایت سنگ‌های معدنی استخراج می‌شوند.

مواد معدنی پس از استخراج به روش روباز یا زیرزمینی، به کارخانجات فرآوری مواد معدنی منتقل شده و ناخالصی‌های موجود در سنگ‌ها گرفته می‌شود. هم‌چنین اندازه طبیعی سنگ‌های خارج شده از دل معادن، بزرگ بوده و باید به وسیله دستگاه‌هایی مانند سنگ‌شکن‌ها اندازه آن‌ها کوچک‌تر شود. با کوچک‌ کردن ابعاد سنگ و جداسازی ذرات ناخالص، آن ماده معدنی آماده استفاده در صنایع دیگر یا صادرات به کشورهای همسایه است.

وارد شوید به بخش خرید مواد معدنی ماگماماینر

معادن با ارزش ایران

برخی از معادن موجود در ایران، به نسبت سایر معادن دارای ارزش و ذخیره بالقوه بیشتری هستند که همین امر سبب می‌شود آن‌ها را در رده گرانترین معادن ایران قرار دهیم. در ادامه به معرفی چند معدن می‌پردازیم که نسبت به سایر معادن موجود در کشور، دارای ارزش بیشتری هستند.

معدن مس سرچشمه با ۱٫۲ میلیارد تن ذخیره معدنی

معدن مس سرچشمه در 50 کیلومتری شهر رفسنجان قرار گرفته است و بزرگ‌ترین معدن مس کشور به شمار می‌رود. این معدن در بین بزرگ‌ترین معادن مس دنیا هم می‌درخشد و میزان ذخایر باقی مانده آن، 1.2 میلیارد تن تخمین زده شده است. سنگ معدن مس سرچشمه حدود 250 میلیون سال پیش تشکیل شده و نوع آن گرانودیوریت است. در این معدن علاوه بر عنصر با ارزش مس، طلا و مولبیدن هم استخراج می‌شود که می‌توانند در صنایع مختلفی به کار گرفته شوند.

این معدن ابتدا به دلیل جویبارهای آبی زنگاری رنگ مورد توجه قرار گرفت و رنگ خاص آب این منطقه، توجه همه را معطوف این معدن کرد. آبی زنگاری جویبار، به دلیل وجود سولفات مس بوجود آمده و حتی امروزه هم برخی از جویبارهای این معدن، رنگ آبی خاصی دارند. در سال 1928 برادران رضایی برای اولین بار پا به این منطقه گذاشته و معدن ارزشمند آن را کشف کردند؛ سپس در سال 1966 اولین قدم‌ها برای بهره برداری از معدن مس سرچشمه برداشته شد. روند استخراج و راه اندازی واحد‌هایی مانند ذوب و ریخته گری تا سالیان سال به دلایل مختلف به تعویق افتاد تا اینکه در سال ۱۳۶۰ معدن جانی دوباره به خود گرفت.

سیستم حمل و نقل و محصولاات گران ترین معادن ایران

 معدن روی انگوران با 12 میلیون تن ذخیره معدنی

بزرگ‌ترین معدن تولید کننده سرب و روی ایران، معدن روی انگوران است که در استان زنجان واقع شده است. معدن روی انگوران به دلیل ذخایر ارزشمند مس و روی، بزرگ‌ترین معدن مس و روی خاورمیانه هم لقب گرفته است. مس و روی موجود در این معدن به دو روش روباز و زیرزمینی استخراج می‌شوند که ذخایر نزدیک به سطح زمین معدن انگوران، حدود 8 میلیون تن و ذخایر زیرزمینی آن 4 میلیون تن تخمین زده شده است.  

اگر در هر سال حدود 1 میلیون تن از دل معدن روی انگوران، مس و روی استخراج شود عمر این معدن تا 12 سال دیگر ادامه خواهد داشت. عیار خروجی این معدن به قدری بالا است که در جهان نظیر آن بسیار کم یافت می‌شود. از جمله کاربردهای مس و روی می‌توان به صنعت خودرو، تولید سکه، مجسه سازی، تولید شیشه، اسلحه، عاشق صدا و … بوده که نشان دهنده ارزش بسیار بالای این معدن برای صنایع دیگر است.

 معدن سنگ آهن سنگان با ۱٫۲ میلیارد تن ذخیره معدنی – رتبه نهم جهان

نام معدن سنگ آهنگ سنگان خراسان در لیست بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن دنیا جای گرفته است و با وجود ۱.۲ میلیارد تن دخیره معدنی، می‌توان از آن به عنوان یکی از با ارزش‌ترین معادن کشور یاد کرد. وجود غارهای مختلف در معدن سنگ آهن سنگان، نشان دهنده قدمت بالای آن است و بنظر می‌رسد از سالیان دور، افراد مختلفی اقدام به استخراج مواد معدنی از دل این منطقه کرده‌اند.

معدن سنگ آهن سنگان در استان خراسان رضوی و در نزدیکی مرز افغانستان واقع شده است و اولین بار استخراج صنعتی و اصولی در این معدن، در سال 1354 اتفاق افتاد. از سال 1362 تا 1372 این معدن تحت نظر شرکت ملی فولاد ایران مورد بهره برداری قرار گرفت و امروزه هم جز بهترین معادن سنگ آهن دنیا است.

 معدن گل گهر سیرجان با ۱ میلیارد تن ذخیره معدنی – رتبه دهم جهان

یکی از بزرگ‌ترین معادن تولید کننده سنگ آهن در کشور، معدن گل گهر بوده که در نزدیکی شهر سیرجان قرار گرفته است. هر ساله از معدن گل گهر سیرجان، بیش از 15 میلیون تن کنسانتره و 10 میلیون تن گندله استخراج می‌گردد که با پیشرفت صنعت معدن، به زودی میزان خروجی این معدن به 30 میلیون تن در سال خواهد رسید.

ذخیره قطعی معدن گل گهر، حدود 1000 میلیون تن تخمین زده شده است و اولین معدن سنگ آهن در ایران است که تمامی مراحل استخراج تا تولید محصولات نهایی در یک منطقه انجام می‌گیرد. سنگ ‌آهن به سه شکل کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن و سنگ دانه بندی شده در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد تا بتوانند از آن در خطوط تولید خود استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.