پردازش تصاویر ماهوره ای (سنجش از دور remote sensing)

زمین از عکس های ماهواره ای ناسا

روشهای مختلف دورسنجی امروزه به طور فراگیر در اکتشافات معادن، اکتشافات زمین‌شناسی، ژئوتکنیک، کشاورزی،منابع آب و غیره استفاده گسترده‌ای دارد. تصاویر ماهواره‌ای که توسط سنجنده‌های موجود در ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی تهیه می‌شوند هر روز که می‌گذرد کاربرد جدیدی پیدا می‌کنند.

مجموعه ماگماماینر مفتخر است با توجه به تخصص کارشناسان و مهندسان خود در حیطه پردازش و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای remote sensing با دسترسی به داده‌های سنجنده‌های مختلف مانند ASTER /SPOT/ IRS و غیره در خدمت صنعت کشور می‌باشد.

 انجام پروژه ریموت سنسینگ و سنجش از دور

یکی از روش‌های کاربردی در کشف معادن و مواد معدنی ارزشمند، استفاده از تصاویر ماهواره ای و عکس‌های هوایی است که به زمین شناسان کمک می‌کند محل دقیق معادن را شناسایی کنند. تصاویر ماهواره ای امکان تقسیر طول موج‌هایی را ایجاد می‌کند که توسط چشم انسان‌ها قابل مشاهده نیست و اطلاعات زیادی را از راه‌ها، مناطق مختلف مسکونی و غیر مسکونی، محل معادن و … در اختیار متخصصین قرار می‌دهد. در تصاویر ماهواره‌ای مادون قرمز، هر عنصر با رنگ خاصی نمایش داده می‌شود. به طور مثال پوشش گیاهی منطقه با رنگ قرمز، دریاچه نمکی با رنگ سفید و سنگ‌های عادی با رنگ‌های ابی، سبز یا زرد نمایش داده می‌شوند. رنگ‌های سنگی می‌توانند سنگ‌های معدنی ارزشمندی باشند که باید از دل معادن استخراج شده و برای استفاده به کارخانجات منتقل شوند.

ریموت سنسینگ چیست

در تکنولوژی Remote Sensing یا سنجش از راه دور به وسیله بالن، ماهواره یا هر گونه تجهیزات هوایی دیگر به عکس‌برداری و کسب اطلاعات از سطح زمین می‌پردازند، بدون آنکه در محل حضور فیزیکی داشته باشند. در این تکنولوژی انرژی بازتابی از سطح زمین، از نقطه‌ای بالاتر از محل، اندازه گیری و سپس ثبت می‌شود. جنس این پرتوهای بازتابی از امواج الکترومغناطیسی بوده که بزرگترین منبع تولید آن، خورشید است.

زمانی که انرژی الکترومغناطیسی خورشید به سطح زمین برخورد می‌کند، بخشی از آن توسط سطح زمین جذب شده و بخشی از این انرژی بازتاب می‌شود. انرژی که توسط سطح زمین جذب می‌شود، پس از گذشت مدتی به صورت انرژی مادون قرمز بازتاب می‌گردد. مقدار انرژی جذب شده و مقدار انرژی بازتاب شده برای هر ماده متفاوت است که این اطلاعات را با کمک سنجنده ذخیره می‌کنند.‌ با ثبت این دو مقدار و مقایسه آن‌ها با منحنی بازتاب مواد معین، اطلاعات مورد نیاز در مورد مواد قرار گرفته بر روی سطح خشکی یا سطح دریا را بدست می‌آورند.

این تکنولوژی کاربردهای مختلفی داشته و برای امور هوا شناسی، منابع آب، مخاطرات طبیعی، مناطق شهری، زمین شناسی، کشف معادن، زیستگاه‌های جانوری، تخمین محصولات کشاورزی، نقشه های تاسیسات نظامی و … از آن استفاده می‌کنند.

انجام پروژه ریموت سنسینگ

روش سنجش از راه دور یا ریموت سنسینگ (remote sensing) از جمله علومی است که توسط مهندسین نقشه برداری مورد استفاده قرار گرفته و با کمک آن می‌توان مواد ارزشمندی که دور از ما قرار دارند را شناسایی کرد. در این روش از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند و سالهاست که به عنوان یکی از روش‌های محبوب در کشف معادن محسوب می‌شود. در این روش ابتدا تصاویر هوایی ماهواره‌ای از منطقه‌ای که احتمال وجود مواد معدنی در آن وجود دارد گرفته شده و سپس آن تصاویر با مناطق مشابه، مقایسه می‌شود. با بررسی و مقایسه این عکس‌های ماهواره‌ای، احتمال وجود ماده معدن در آن منطقه را تخمین زده و تیم اکتشاف را به سمت معدن ارسال می‌کنند.

مجموعه ماگماینر با دارا بودن کادری مجرب و تسلط بر جدیدترین تکنولوژهای روز دنیا، به شما کمک خواهد کرد برای پروژه های خود از ریموت سنسینگ استفاده نمایید. سنجش از راه دور در بخش معدن به کارفرما کمک می‌کند نقشه کاملی از منابع سطحی زمین بدست آورد و از سمت دیگر می‌توان در اکشتاف منابع فسیلی مانند گاز، نفت، سنگ شناسی و … ازRemote Sensing استفاده کرد. در صورت نیاز به مشاوره و انجام پروژه ریموت سنسینگ، می‌توانید با شماره‌های درج شده در وب سایت ما تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه گردد.

در طبیعت بیش از 4000 نوع ماده معدنی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای یک ترکیب شیمیایی منحصربفرد است. این ماده‌ها با تکیه بر خاصیت شیمیایی خود، میزان تابش خورشیدی متفاوتی دارند که این میزان تابش به عنوان امضای طیفی آن ماده معدنی به شمار می‌رود. با بررسی تغییرات طول موج هر ماده با کمک روش سنجش از راه دور، ماده معدنی و معدن مادر آن را شناسایی می‌کنند.