بزرگترین معادن ایران

بزرگترین معادن ایران

یکی از غنی‌ترین کشورها در زمینه دارا بودن منابع طبیعی و مواد معدنی ارزشمند، ایران است که با وجود 68 ماده معدنی و بیش از 37 میلیارد تن ذخیره، پتاتسیل بسیار بالای خود را در صنعت معدن نشان می‌دهد. عواملی مانند نبود امکانات و تجهیزات کافی، عدم توجه به صنعت معدن، کمبود سرمایه، زیر ساخت‌های نامناسب و … سبب شده که برای سالیان طولانی، صنعت معدن جدی گرفته نشود و در حال حاضر هم توسعه معادن در داخل ایران، راه درازی در پیش دارد.

خوشبختانه در این سال‌ها دولت توجه بیشتری به صنعت معدن داشته و قصد دارند تا سال 1404 میزان استخراج مواد معدنی را تا حد زیادی افزایش دهند. افزایش میزان استخراج سبب رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی خواهد شد. در حال حاضر مهم‌ترین معادن ایران شامل معدن مواد فلزی، زغال سنگ، نمک و .. هستند که در نقاط مختلف کشور پراکنده شده‌اند. معادنی مانند روی، مس، آهن، اورانیوم و سرب از جمله معادنی به شمار می‌روند که هنوز به صد در صد پتانسیل خود نرسیده‌اند. در این مقاله به معرفی بزرگترین معادن ایران و محل قرار گیری آن‌ها خواهیم پرداخت.

بزرگترین معدن ایران

آشنایی با بزرگترین معادن ایران

  • معدن مس سرچشمه: یکی از معادن بزرگ ایران، معدن مس سرچشمه است که در 50 کیلومتری رفسنجان قرار گرفته و بزرگ‌ترین تولید کننده مس در کشور به شمار می‌رود. ذخیره این معدن در حدود 1 میلیارد و 200 میلیون تن تخمین زده شده و کانسار مس آن از نوع پورفیری است. از معدن سرچشمه علاوه بر عنصر با ارزش مس، مولیبدن و طلا هم استخراج می‌شود و ظرفیت استخراج روزانه آن حدود 80000 تن اعلام شده است. انتظار می‌رود این معدن تا 27 سال دیگر پاسخگوی نیاز صنایع دیگر باشد.
  • معدن مس سونگون: معدن مس سونگون در استان آذربایجان شرقی و 130 کیلومتری شهر تبریز واقع شده است که دومین معدن بزرگ مس ایران محسوب می‌شود. ذخیره این معدن حدود 1 میلیارد تن تخمین زده شده و طبق محاسبات، امکان استخراج 800 میلیون تن از این ذخایر وجود دارد. در معدن مس سونگون علاوه بر مس، مواد ارزشمند دیگری مانند مولیبدن، طلا، نقره و … هم استخراج می‌شوند.
  • معدن مس میدوک کرمان: یکی دیگر از معادن مهم استان کرمان، معدن مس میدوک است که در 40 کیلومتری شهر بابک قرار گرفته است. در گذشته از این معدن با نام معدن لاچاه یاد می‌کردند اما با گذشت زمان و به دلیل نزدیکی معدن به روستای میدوک، نام آن را به معدن مس میدوک تغییر دادند. ذخیره مس این معدن حدود 170 میلیون تن تخمین زده شده است که از این مقدار، 144 میلیون تن آن قابل استخراج است.
  • معدن سرب و روی مهدی آباد: معدن سرب و روی مهدی آباد در نزدیکی شهر یزد قرار دارد و میزان ذخایر آن حدود 200 میلیون تن تخمین زده شده که یکی از بزرگ‌ترین معادن سرب و روی دنیا محسوب می‌شود. از دل این معدن موادی مانند سرب، روی، نقره، باریت و مس استخراج می‌گردد.
  • معدن سرب انگوران: یکی از بزرگ‌ترین معادن سرب و روی خاورمیانه، معدن سرب و روی انگوران است که در نزدیکی شهر زنجان جای گرفته است. هر سال حدود 1 میلیون تن ماده معدنی از دل این معدن برداشت می‌شود و انتظار می‌رود عمر ذخایر آن تا 12 سال دیگر پاسخ گوی نیاز صنایع دیگر باشد.
  • معدن فیروزه نیشابور: یکی از قدیمی‌ترین معادن فیروزه دنیا، معدن فیروزه نیشابور است که سنگ‌های استخراج شده از آن، زیبایی چشم گیری دارند. ذخیره این معدن 9 هزار تن تخمین زده شده و هر ساله 19 تن فیروزه از این معدن برداشت می‌کنند. عمر این معدن به 2000 سال قبل باز می‌گردد و از همان ابتدا به دلیل سنگ‌های منحصربفرد و خاص، مورد توجه قرار گرفته است.
  • معدن طلای زرشوران: معدن طلای زره‌شوران بزرگ‌ترین معدن طلای داخل ایران است که در نزدیکی شهر تکاب واقع شده و طبق نظر متخصصین، ذخایر این معدن به 100 میلیون تن طلا می‌رسد.
  • معدن سنگ آهن گل گهر: معدن سنگ آهن گل گهر با ذخیره 1000 میلیون تن سنگ آهن، بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن خاورمیانه به شمار می‌رود و خروجی آن شامل کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن و سنگ دانه بندی شده است. معدن سنگ آهن گل گهر در نزدیکی شهر سیرجان – تبریز قرار گرفته است.
  • معدن سنگ آهن چادرملو: معدن سنگ آهن چادرملو از سال 1319 مورد توجه متخصصین معدن قرار گرفت و در حال حاضر بزرگ‌ترین معدن کنسانتره سنگ آهن ایران است. این معدن در جنوب طبس و نزدیکی شهر یزد جای گرفته و میزان ذخیره استخراج شدنی آن حدود 320 میلیون تن تخمین زده شده است. احتمال می‌رود که 5 سال دیگر تمامی ذخایر این معدن به اتمام برسند.
  • معدن سنگ‌آهن چغارت: در شمال شرقی شهر بافق، معدن سنگ‌آهن چغارت قرار دارد که میزان ذخایر ارزشمند آن به 177 میلیون تن می‌رسد.
  • معدن زغال‌سنگ پابدانا: معدن زغال‌سنگ پابدانا، عمیق‌ترین معدن زغال سنگ ایران به شمار می‌رود که در نزدیکی کوهبنان قرار گرفته و به عنوان یکی از معادن ارزشمند استان کرمان از آن یاد می‌کنند؛ محصول خروجی این معدن، زغال کک‌شو است.

جهت خرید مواد معدنی چه فلزی (مانند کرومیت، بوکسیت، مگنتیت، مس و هماتیت)،  مواد معدنی غیر فلزی( مانند کلسیم کربنات، سیلیس، زئولیت، باریت، سنگ مرمر، گرانیت، نمک و …) می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ماگما ماینر تماس گرفته تا قیمت روز این محصولات در کنار راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.