معرفی تجهیزات خطوط خردایش و دانه بندی سنگ های معدنی

خط خردایش سنگ های معدنی

پس از استخراج مواد معدنی از دل معادن زیر زمینی یا روخانه‌ها، باید فرآیندی بر روی آن‌ها اعمال شود تا بتوانند در صنایع دیگر مورد استفاده قرار گیرند و ناخالصی هم از این مواد جدا شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای مواد معدنی، تولید شن و ماسه بوده که برای صنعت راه سازی و ساخت و ساز کشور حائز اهمیت است.

 برای تولید شن و ماسه و یا مواد معدنی با اندازه‌های مشخص، از دستگاه‌های خاصی در خط تولید استفاده می‌کنند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

تجهیزات خردایش سنگ های معدنی

  • سنگ شکن ضربه ای: سنگ شکن ضربه‌ای به عنوان سنگ شکن اولیه یا ثانویه در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد و عمل خردایش در آن به وسیله روتور و چکش‌های نصب شده بر روی آن انجام خواهد گرفت. سنگ‌ها پس از ورود به سنگ شکن، با روتور برخورد کرده و به سمت سندان اصلی پرت می‌شوند. بر روی سندان اصلی چکش و بغل بندی‌هایی وجود دارند که سرعت خرد کردن سنگ‌ها را افزایش می‌دهند. این عمل انقدر تکرار می‌شود که سنگ‌ها به اندازه مورد نظر برسد و سپس از دهانه خروجی خارج می‌شوند.
  • سنگ شکن فکی: این سنگ شکن برای سنگ‌های بسیار سخت کاربرد دارد و عمل خردایش در آن به وسیله دو فک ثابت و متحرک صورت می‌گیرد. سنگ شکن‌های فکی به دو نوع سنگ شکن تک بازویی و دو بازویی تقسیم می‌شود.
  • سنگ شکن مخروطی: سنگ‌شکن های مخروطی به عنوان سنگ شکن ثانویه استفاده شده و ظرفیت بالا در کنار عمر طولانی سبب محبوبیت این دستگاه در میان سنگ شکن‌ها شده است. با این دستگاه هیدروکن می‌توان انواع سنگ‌های سخت را به قطعات کوچک تبدیل کرد و نگهداری از آن هم آسان است.
خطوط خردایش در معادن
  • ماسه ساز خرگوشی: ماسه ساز خرگوشی یکی از تجهیزات اصلی در خطوط خردایش و دانه بندی شن و ماسه است که برای تولید شن های بسیار کوچک از آن کمک می‌گیرند. در داخل ماسه ساز خرگوشی روتور به همراه چکش‌ها و سندان وظیفه کوچک کردن قطعات ورودی بر عهده دارند.
  • ماسه ساز پاکتی یا مثلثی: ماسه ساز دو طرفه یا پاکتی برای خرد کردن سنگ‌های نرم استفاده می‌شود. این ماسه ساز در دو نوع چهار چکش و شش چکش تولید شده و خروجی آن اندازه‌ای معادل 0 تا 8 میلی‌متر دارد. از ماسه ساز پاکتی به عنوان سنگ شکن اولیه یا ثانویه بهره می‌برند و سنگ ها پس از ورود به دستگاه با برخورد به روتور اصلی و سندان خرد می‌گردند.
  • ماسه ساز راک‌اند‌راک: همانطور که از اسم این ماسه ساز پیداست، سنگ‌ها با برخورد به یکدیگر خرد می‌شوند و خروجی آن شن و ماسه یکدست است. اندازه شن و ماسه تولیدی ماسه ساز راک اند راک بین 0 تا 6 میلی‌متر خواهد بود و در هر ساعت می‌تواند 25 تا 30 تن ماسه تولید کند.
  • سرند: برای جدا سازی ناخالصی های مواد معدنی از سرند استفاده می‌کنند که نقشی اساسی در دانه بندی شن و ماسه هم ایفا خواهد کرد. سرند می‌تواند سنگ‌های با اندازه مشخص را از سایر سنگ‌ها جدا کرده و این امر در کارخانجات تولید شن و ماسه و حبوبات بسیار مفید واقع خواهد شد. سرندهای دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند که بسته به نیاز تولیدی شن و ماسه و توری سرندی استفاده شده، می‌توان یکی از آن‌ها را خریداری کرد.
  • ماسه شور: پس از استخراج خرده سنگ ها از رودخانه طبیعی است که مقدار گرد و غبار بروی آن ها وجود داشته باشد. برای دفع این گرد و خاک ها، مواد معدنی را با کمک ماسه شور شست و شو می‌دهند تا ماسه خروجی کیفیت بهتری پیدا کند.
  • نوار نقاله: نوار نقاله وسیله‌ای که در تمامی کارخانجات برای جاجایی مواد یا محصولات استفاده شده و باعث افزایش سرعت خط تولید می‌گردد؛ علاوه بر افزایش سرعت، از آسیب‌های احتمالی هم جلوگیری خواهد کرد.

جهت مشاوره و خرید مواد معدنی به صورت مستقیم از معادن و دریافت مشاوره در زمینه مهندسی اکتشاف، استخراج و فراوری سنگ های معدنی با کارشناسان ماگماماینر تماس برقرار نمایید.

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.