اکتشاف و حفاری معدن چه مراحلی دارد؟

در حال اکتشاف معدن - اکتشاف و حفاری معدن چه مراحلی دارد؟

قبل از اینکه کارخانجات فرآوری سنگ‌های معدنی تاسیس شود، باید ابتدا معدن مورد نظر شناسایی شده و مواد معدنی استخراج گردد تا بتوان آن‌ها را به خط تولید رساند. نمی‌توان تنها با حدسیات یک خط تولید راه اندازی کرد و منتظر بهره برداری از معدن بود، بلکه ابتدا باید با کمک روش‌های اصولی اکتشاف و حفاری معدن، عملیات شناسایی ماده معدنی صورت گیرد و سپس مرحله بهره برداری آغاز گردد.

برای استخراج ماده معدنی از یک منطقه هزینه زیادی صرف می‌شود زیرا باید تجهیزات خاصی به منطقه منتقل شده و نیروی انسان زیادی هم به استخدام مجموعه درآید. اگر مراحل اکتشاف بدون مطالعات دقیق شروع شود، امکان ضرر و زیان بسیار وجود دارد. ابتدا باید معدن کشف شده و مشخص شود که آیا استخراج از آن سود آور خواهد بود یا خیر سپس عملیات حفاری آغاز شود. این سود بسته به نوع ماده معدنی متفاوت خواهد بود اما به طور کلی باید سود حاصل از فروش ماده معدنی، هزینه‌های اکتشاف و استخراج ماده معدنی را پوشش دهد. علاوه بر آن ماده معدنی پس از استخراج باید کوچک شده و ناخالصی‌های آن هم جدا شود که خود این مرحله هزینه زیادی را می‌طلبد. تمامی این توضیحات اهمیت زیاد مراحل اکتشاف و حفاری معدن را نشان می‌دهند که در ادامه به توضیح بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت.

مراحل اکتشاف و حفاری معدن به طور کلی شامل سه مورد می‌شود که توسط آیین نامه اجرایی صنعت معدن ایران و استانداردهای جهانی تدوین شده‌اند.

اکتشاف و حفاری معدن چه مراحلی دارد؟

مراحل اکتشاف و حفاری معدن

  • شناسایی، محاسبه و بررسی اطلاعات اولیه: پیش از اینکه محل دقیق یک معدن مشخص شود، باید یک منطقه بزرگ‌تر مورد بررسی قرار گرفته و مطالعات اولیه بر روی آن منطقه صورت گیرد. به طور مثال اگر احتمال می‌رود در یک نقطه مشخص از آن محیط ماده معدنی وجود دارد، مطالعات بر روی محیط اطراف آن انجام می‌گیرد تا صحت فرضیه اثبات شود. پس از به پایان رسیدن مطالعات اولیه، تمامی بخش‌های مختلف اولویت بندی شده و قسمت‌هایی که پتانسیل بیشتری دارند، مشخص خواهند شد. در این مرحله از اطلاعاتی نظیر عکس‌های ماهوار‌ه‌ای و هوایی، شرایط محیط و … کمک می‌گیرند تا نتیجه بررسی دقیق باشد.
  • پی جویی: پس از اینکه نتایج مرحله قبل مشخص شد و قسمت‌های امیدبخش اولویت بندی شدند، نوبت به مرحله پی جویی می‌رسد. در مرحله پی جویی تمرکز مهندسین معدن بر روی اولویت‌های بالا خواهد بود و سعی می‌کنند دامنه مطالعه خود را کوچک‌تر کنند تا اطلاعات دقیق‌تری بدست آورند. آزمایشات فیزیکی در محیط، نقشه برداری، نمونه برداری، زمین شناسی، ژئوشیمی و ژئو فیزیکی از جمله مهم‌ترین مراحل پی جویی به شمار می‌روند و بسته به شرایط محیطی هر معدن، یکی از آن‌ها را به کار می‌برند. مناسب بودن این روش‌ها با تجربه بدست آمده است؛ به طور مثال در روش پی جویی ژئو فیزیک، تغییرات خواص فیزیکی یک محدوده مشخص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا امکان وجود ماده معدنی در آن نقطه وجود دارد یا خیر. در روش ژئو شیمی آزمایشات دامنه گسترده‌ای داشته و مطالعات زیادی بر روی آب، هوا، گیاهان و خاک منطقه صورت می‌گیرد تا مشخص شود ماده معدنی چه تغییری بر روی آن‌ها ایجاد کرده است.
  • اکتشاف: آخرین مرحله از اکتشاف و حفاری معدن، مرحله اکتشاف است. این مرحله خود به دو نوع اکتشاف عمومی و تفضیلی تقسیم بندی شده و کانسار معدن و شکل هندسی آن در همین مرحله مشخص می‌گردد.

پس از اینکه تایید شد یک معدن برای بهره برداری مناسب است، نوبت به استخراج از آن می‌رسد. روش‌های استخراج از معادن به دو شکل روباز و زیرزمینی انجام خواهد گرفت. اگر سنگ در پوسته زمین قرار گرفته باشد، از روش روباز و چنانچه در عمق زمین باشد از روش استخراج زیرزمینی بهره می‌برند. چنانچه برای خرید تجهیزات لازم استخراج و فرآوری مواد معدنی نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در ماگماماینر تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.