معادن قاره آفریقا

معادن قاره آفریقا

منابع معدنی طبیعی بسیار ارزشمند و قابل استخراج در زیر سطح قاره آفریقا قرار گرفته‌اند که این معادن، صنعت معدن آفریقا را به یکی از مهم ترین صنایع در جهان تبدیل کرده است. معادن قاره آفریقا تولید کننده عمده بسیاری از کالاهای معدنی کلیدی است و دارای ذخایر فراوان فلزات و مواد معدنی مانند طلا، الماس، کبالت، بوکسیت، سنگ آهن، زغال سنگ و مس در سراسر این قاره است. برخی از کشورها با بیشترین میزان ذخیره معدنی در قاره آفریقا عبارتند از جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، آفریقای جنوبی، نامیبیا و …

تخمین زده می شود که آفریقا تقریباً 30 درصد از ذخایر معدنی شناخته شده سراسر جهان را در خود جای داده است. این قاره همچنان برای سرمایه‌گذاری خارجی بسیار جذاب است، به‌ویژه چین که میزان سرمایه گذاری آن در صنعت معدن آفریقا در سال 2018 به بیش از 10 میلیارد دلار رسید.

تاثیر مواد معدنی آفریقا در الکترونیک

اکثر محصولات الکتریکی که ما امروزه استفاده می‌کنیم به تعدادی از مواد معدنی مختلف متکی هستند و بسیاری از آن‌ها مانند تنگستن، طلا، قلع و کبالت را می‌توان در آفریقا یافت. کبالت عمدتاً در تولید باتری های لیتیومی استفاده می‌شود. تقریباً نیمی از ذخایر جهانی کبالت را می‌توان در کمربند مس کنگو یافت. در سال 2019 تولید کبالت این کشور در مجموع به 100000 تن رسید. تانتالم یکی دیگر از مواد معدنی مورد استفاده در تجهیزات الکترونیکی است. خازن های تانتالیوم در محصولاتی مانند تلفن همراه و لپ تاپ و همچنین خودرو استفاده می شوند. کنگو و رواندا بزرگترین تولیدکنندگان تانتالیم در سراسر جهان هستند.

فلزات و جواهرات گرانبها در آفریقا

دو مورد از سودآورترین مواد معدنی تولید شده در آفریقا طلا و الماس هستند. بزرگترین تولیدکننده الماس، جمهوری دموکراتیک کنگو است که در سال 2019 تولید آن در مجموع 12 میلیون قیراط برآورد شده است. این عدد کنگو را به سومین تولیدکننده بزرگ الماس جهان پس از روسیه و استرالیا تبدیل کرد. آفریقا همچنین دارای حجم زیادی از ذخایر پلاتین است.

پنج کشور برتر استخراج طلا در آفریقا

در ادامه مقاله تولیدکنندگان پیشرو طلا در سراسر قاره آفریقا را معرفی خدمت شما معرفی می‌کنیم.

1. غنا – 142.4 تن طلا

غنا که یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دنیا در زمینه داشتن ذخایر ارزشمند طلا است. پس از استخراج بیش از 142 تن از این فلز گرانبها در سال 2019، مقام اول در سراسر قاره را به خود اختصاص داد. مواد معدنی استخراج شده در غنا 37 درصد از کل صادرات این کشور و طلا 90 درصد از کل صادرات مواد معدنی را تشکیل می دهد. ذخایر طلای غنا حدود 1000 تن تخمین زده شده است که این تخمین نشان می‌دهد طی سال‌های آینده طلای کافی برای استخراج وجود خواهد داشت.

2. آفریقای جنوبی – 118.2 تن طلا

در سال 2019 تولید طلا در آفریقای جنوبی از 137 تن در سال 2018، به 118 تن کاهش یافت که این امر باعث شد کشور غنا رتبه اول در استخراج طلا را در دست گیرد. ذخایر این کشور با گذشت زمان کمتر شده و تخمین زده می‌شود در طی سال‌های آینده در جایگاه دوم باقی بماند.

3. سودان – 76.6 تن طلا

سودان با تولید بیش از 76 تن طلا در سال 2019 در رتبه سوم این فهرست قرار دارد؛ با این حال این رقم کاهش شدیدی نسبت به تولید 93 تن در سال 2018 و 107 تن در سال 2017 پیدا کرده بود. معدن روباز Hassai، در صحرای تپه‌های دریای سرخ در شمال شرقی سودان، در سال 1992 شروع به کار کرد و هنوز استخراج از معادن آن ادامه دارد. سال‌هاست که طلای سودانی که یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده طلا در آفریقاست، در کوه‌های نوبا و در امتداد مناطق آبرفتی رودخانه نیل یافت می‌شود.

4. مالی – 71.1 تن

مالی در سال 2019 بیش از 71 تن طلا تولید کرد که نسبت به 61.2 تن در سال 2018 جهش قابل توجهی داشت و آن را در رتبه چهارم لیست تولیدکنندگان برتر طلای قاره قرار داد. طبق اطلاعات منتشر شده در وب سایت نروژی Eiti.org تخمین زده می‌شود که مالی 800 تن ذخایر طلا دارد.

5. بورکینافاسو – 62 تن

62 تن طلای بورکینافاسو که در سال 2019 تولید شده است، آن را در جایگاه پنجم فهرست ما قرار می دهد. منابع اصلی دیگر بورکینافاسو که گفته می‌شود یکی از پویاترین بخش های معدن در غرب آفریقا را دارد شامل مس، روی، سنگ آهک، منگنز و فسفات است. بر اساس گزارش Eiti.org، ذخایر طلای بورکینافاسو حدود 154 تن تخمین زده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.