معادن سنگ آهن ایران

معادن سنگ آهن ایران ماگماماینر

بخش قابل توجهی از زندگی روزمره ما به آهن وابسته است و این سنگ با ارزش حتی در اقتصاد کشورها هم نقشی مهمی را ایفا می‌کند. با توجه به کاربرد وسیع سنگ آهن، هر کشوری که ذخایر بیشتری از این ماده معدنی داشته باشد، قدرت اقتصادی بیشتری پیدا می‌کند. سنگ آهن حدود 5 درصد از پوسته زمین را به خود اختصاص داده است و در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، فولاد و … از آن استفاده می‌کنند. پس از استخراج سنگ آهن از معادن سنگ آهن ایران و طی شدن مراحل فرآوری و خردایش توسط ماشین آلات و لوازم سنگ شکن، ناخالصی‌های موجود در سنگ از آهن جدا شده و پودر نقره‌ای رنگی بدست می‌آید. این پودر استحکام زیادی از خود نشان نمی‌دهد و برای افزایش مقاومت آن، نیکل یا کروم را به پودر آهن اضافه می‌کنند. 98 درصد سنگ آهن‌های تولیدی دنیا در کارخانجات تولید فولاد استفاده شده و به همین دلیل ماده معدنی ارزشمندی محسوب می‌شود.

بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن دنیا در برزیل و استرالیا هستند که هر ساله مقدار زیادی سنگ آهن را استخراج و برای استفاده در اختیار صنایع مختلف قرار می‌دهند. در ایران ذخایر مواد معدنی متعددی وجود دارند اما به دلیل نبود امکانات، امکان بهره برداری تمامی آن‌ها فراهم نیست؛ به همین دلیل با وجود معادن سنگ آهن، هنوز بخش اعظمی از ذخایر دست نخورده باقی مانده‌اند. سنگ‌آهن از کانی‌های مختلفی تشکیل شده که بر اساس همین کانی‌ها به دسته بندی سنگ آهن هماتیت، سنگ آهن سیدریت، سنگ آهن لیمونیت، سنگ آهن زئولیت و سنگ آهن مگنتیت تقسیم می‌گردد.

معادن سنگ آهن ایران ماگماماینر

مهم‌ترین معادن سنگ آهن ایران

برخی از معادن موجود در ایران تحت نظر ارگان‌های دولتی و برخی زیر نظر شرکت‌های خصوصی بهره برداری شده‌اند. ایران سرشار از معادن مختلف طبیعی است و هر ساله سنگ آهن زیادی از این معادن استخراج شده و به کارخانجات ارسال می‌شود. سنگ آهن در سه نوع کنسانتره، گندله و دانه بندی شده در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد که هر تولیدی بسته به محصول مورد نظر خود، یکی از آن‌ها را خریداری می‌کند. عمل استخراج معادن با دو روش روباز و زیرزمینی صورت می‌گیرد که روش روباز برای معادن نزدیک پوسته زمین، و روش زیرزمینی برای معادن عمیق‌تر کاربرد دارد. از آن‌جایی که سنگ آهن در پوسته زمین قرار گرفته است، برای استخراج آن از روش روباز کمک می‌گیرند. استخراج سنگ‌های با ارزش از دل معادن، در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و تخمین زده می‌شود در سال 1404، حدود 55 میلیون تن فولاد تولید شده و در اختیار صنایع دیگر قرار گیرد. اگر این عدد صحیح باشد، تا 20 سال دیگر ذخایر سنگ آهن ما تمام خواهد شد و پس از آن باید سنگ آهن مورد نیاز صنایع دیگر را از کشورهای خارجی خریداری کنیم.

مهم‌ترین معادن سنگ آهن ایران عبارتند از:

  • معدن سنگ آهن چادرملو ( بزرگترین معدن کنسانتره سنگ‌ آهن ایران)
  • معدن سنگ آهن بافق
  • معدن سنگ آهن جلال آباد رزند
  • معدن سنگ آهن کاشان
  • معدن سنگ آهن چغارت
  • معدن سنگ آهن خراسان
  • معدن سنگ آهن ملایر اراک
  • معدن سنگ آهن گل گهر ( با یک و نیم میلیارد ذخیره سنگ آهن)

چنانچه قصد خرید سنگ آهن با بهترین قیمت موجود در بازار ایران را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ماگماماینر تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم خدمت شما ارائه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.